'Deelscooters zijn een ramp voor een stad, het geeft overlast en is oorzaak van verrommeling'

URBAN OPINION
Duurzaamheid
Innovatie
Experts aan het woord
23 april 2021

In onze nieuwe rubriek de Urban Opinion laten we verschillende experts aan het woord rondom een stelling. Deze maand is het thema deelmobiliteit en geven Mariet de Haas, Esther Knabben en Tanja Manders hun mening op de volgende stelling:'Deelscooters zijn een ramp voor een stad, het geeft overlast en is oorzaak van verrommeling.'

Mariet de Haas, Adviseur nieuwe en duurzame mobiliteit bij Yacht9A3E040C-78CB-4508-B8D8-3E893E2570FC_1_105_c

"Op Twitter is iemand actief met het account ‘Overlast-as-a-Service’. Hij plaatst foto’s van elke deelscooters die hij in de weg vindt staan. Soms blokkeert zo’n tweewieler echt de stoep - dat mag niet, zoals dat geldt voor elke scooter of fiets. Soms kun je er best omheen, maar dan staat de scooter er nogal opvallend. Is dat overlast? Verrommeling?"

"Voertuigen die echt in de weg staan in de stad zijn auto’s. Die nemen namelijk heel veel ruimte in en staan gemiddeld 95% van de tijd stil. Onze steden slibben dicht. Met de vele nieuwe bewoners die er aankomende jaren bijkomen, als gevolg van de trek naar de stad, wordt dat nog veel erger als zij allen een eigen auto meenemen. Deelscooters zijn een deel van de oplossing. Die kun je gebruiken voor de ritten in de stad of de nabije regio, in combinatie met de trein of parkeren bij de P+R. En als er dan ook deelauto’s beschikbaar zijn, kun je voor een rit verder weg daar gebruik van maken. Dan kunnen heel veel mensen hun eigen (tweede) auto verkopen. Dat schept ruimte!"

"Het is even wennen, zo’n opvallende scooter op de stoep. Maar als je er goed omheen kan, dan is dat toch net zo min een probleem als de vele fietsen op de stoep? Laten we onderzoeken hoe de deelscooter de auto het meest vervangt en dat stimuleren. En dan de heel drukke plekken verboden gebied maken voor scooters, of er parkeervakken aanleggen, en de gebruikers stimuleren netjes te parkeren. Dan zijn deelscooters geen ramp maar een zegen voor de stad."

Esther Knabben, Associate Director bij Royal HaskoningDHVEsther Knabben

"Een stad is volgens mij een hoge concentratie aan mensen en activiteiten en bewegingen tussen die activiteiten. Hoe je je van de ene naar de andere bezigheid verplaatst is een kwestie van tijd en beschikbare middelen. De vraag of iets al dan niet als een ramp gezien wordt, is dus ook de vraag waar je het mee vergelijkt en vanuit welk perspectief je kijkt. Ben jij degene bij wie alle scooters voor de deur staan? Zit je in een rolstoel en kun je om de haverklap niet verder omdat de stoep versperd is? Of moet je in een vreemde stad zonder fiets of rechtstreekse OV-verbinding naar een klant? Ik zie dat veel mensen deelscooters gebruiken als alternatief voor de auto, maar ook voor het OV, de fiets of te voet."

"Als je mensen mobiliteit wilt bieden, voorziet de deelscooter in een behoefte. Ook zie ik dat in de deelmobiliteit de stap naar elektrisch gezet wordt. Een elektrische scooter is qua geluid en vervuiling een stuk beter dan het fossiele alternatief. Ik zou het dus niet meteen als een ramp willen kwalificeren. Ik zie ook - ik woon naast een middelbare school - dat veel van de scooters inderdaad overal lukraak worden neergezet, en vaak behoorlijke schade hebben. Dat kun je vervelend vinden, maar stapels fietsen en overal parkerende voertuigen zijn ook vervelend. Per locatie zou je dus moeten kijken hoe groot het probleem is."

"Mijn beeld is dat deelscooters niet per definitie een ramp zijn, maar voor veel mensen juist een uitkomst. Veranderingen en innovaties in mobiliteit zullen altijd blijven. Kijk vooral ook naar de voordelen en reguleer de uitwassen."

Tanja Manders, Adviseur slimme en duurzame mobiliteit bij HetEnergieBureauTanja Manders

"Mogelijk, maar die overlast en verrommeling is een essentieel onderdeel van de transitie richting een duurzaam mobiliteitssysteem. In de woorden ‘overlast en verrommeling’ zit een negatieve connotatie, maar het kan ook positief worden uitgelegd. Wat volgens de één overlast en verrommeling is, kan voor de ander juist goede zichtbaarheid betekenen."

"Als we het hebben over deelscooters die leiden tot verrommeling moeten we het op z’n minst ook hebben over geparkeerde auto’s als verrommeling. Waarom is de deelscooter als laatste nieuwkomer in de openbare ruimte ‘verrommeling’ en al het overige niet? Juist met meer deelvervoer kunnen we de impact van mobiliteit op de openbare ruimte mogelijk verkleinen en die ‘verrommeling’ veranderen."

"Natuurlijk begrijp ik het, ik zie zelf ook de slecht geparkeerde scooters midden op het voetpad of scooters die er verwaarloosd bij staan. Het ziet er niet altijd fraai uit. Maar, moeten we dit direct tot iets ongewenst benoemen en ze dan maar allemaal weghalen?"

"Vanuit mijn onderzoek naar de rol van experimenten in de mobiliteitstransitie zou ik zeggen: nee, dit is juist precies wat er moet gebeuren! Het is voor het eerst dat we kennis maken met deelscooters op deze schaal. Je kan ze zien als real-life experimenten of living labs richting een nieuw (en duurzamer) mobiliteitssysteem. Die nieuwe manier van voortbewegen kan je niet zomaar vanachter een laptop bedenken en ontwikkelen: je weet pas echt hoe iets werkt als je het uitprobeert in real-life. Dus, vanuit die gedachte, het grotere plaatje, is die ‘overlast en verrommeling’ door deelscooters eigenlijk een waardevol leerproces richting een mogelijk duurzaam mobiliteitssysteem."