Energielabel: van noodzakelijk kwaad naar winstkans

BLOG
Duurzaamheid
Innovatie
Paul van Beek
Commercieel directeur bij GreenWise Holland
04 februari 2022

Vanaf 1 januari 2023 mogen kantoren alleen nog ruimte verhuren als ze minimaal energielabel C hebben. Bij sommige bedrijven staat dat onderwerp laag op de agenda. Ten onrechte, zegt Paul van Beek van GreenWise  Holland. “Het energielabel biedt winst op drie vlakken.”

“Huizen en kantoren moeten veel energiezuiniger worden. Want de gebouwde omgeving is voor 40% verantwoordelijk voor onze CO2-uitstoot.” Voor Paul van Beek (45), commercieel directeur bij GreenWise  Holland, staat de noodzaak van energiebesparing als een paal boven water. Het bedrijf, met vestigingen in Amsterdam en Amersfoort, biedt maatwerkadvies en geeft energielabels af voor woningen en utiliteitsgebouwen in heel Nederland. “De labels zijn in de ogen van sommige partijen nog een noodzakelijk kwaad. Ten onrechte.”

Nieuwe regelgeving

De afgelopen jaren groeide GreenWise  Holland van acht naar dertig gediplomeerde EPA-adviseurs, waarvan vijftien in vaste dienst. “Nieuwe regelgeving van de overheid zorgt voor een stroomversnelling,” vertelt Paul. “Tot 31 december 2020 konden eigenaren-bewoners zelf de informatie voor het label van hun huis aanleveren. Nu mag dit alleen nog worden gedaan door gediplomeerde professionals die de locatie ter plekke hebben opgenomen.”

Utiliteitsgebouwen

Voor utiliteitsgebouwen ligt er het komende jaar een behoorlijke opgave. Vanaf 1 jan 2023 moeten kantoren van 100 m2 m of groter minimaal label C hebben, anders mogen ze niet worden verhuurd. Veel panden voldoen op dit moment nog niet aan dat criterium, constateert Paul. Bovendien lijkt het onderwerp bij vastgoedeigenaren niet altijd hoog op de agenda te staan. “Misschien is dat omdat nog niet duidelijk is hoe streng de overheid gaat handhaven. Maar de verwachting is dat vanaf 2030 alle kantoren zelfs een label-A-verplichting zullen krijgen. En hoe langer je wacht, hoe strenger de eisen worden.”

Stappenplan

Kunnen bedrijven zulke investeringen wel opbrengen? “Dat is niet altijd gemakkelijk,” geeft Paul toe, “zeker als het om oudere gebouwen gaat. In zo’n situatie bestaat ons maatadvies vaak uit een logisch stappenplan. Maatregelen die de klant nu kan nemen en die later niet tegen je kunnen werken op weg naar label A. Bijvoorbeeld isolatie- en ventilatie-maatregelen.” 

Professionalisering

De nieuwe regelgeving zorgt voor een grote professionaliseringsslag in de EPA-branche, ziet Paul. “Sinds 1 januari werken alle EP-adviseurs in Nederlands volgens de nieuwe bepalingsmethode NTA8800. Voor hun accreditatie moesten ze een nieuwe opleiding volgen met forse exameneisen. Bovendien zijn er audits ingesteld: externe partijen controleren ons werk. Het resultaat is dat wij het label én het effect van bepaalde energiemaatregelen kunnen garanderen, met een gebenchmarkte schatting van de terugverdientijd.”

Digitalisering

Digitalisering is een ander onderdeel van de huidige professionaliseringsslag, ziet Paul: “Tot voor kort namen de energieadviseurs met pen en papier ter plekke de gegevens van een pand op. In het nieuwe systeem worden de gegevens vóór de opname digitaal ingevoerd en werkt de adviseur tijdens de opname met een tablet. Dat scheelt veel werk. En vanuit datzelfde systeem gaat het toegekende label daarna rechtstreeks naar de registratiedatabase van de RVO. Forse efficiëntiewinst.”

Retail fashion

Voordat hij twee jaar geleden bij GreenWise  Holland kwam, werkte Paul bijna vijftien jaar in een heel andere branche: fashion retail. “Als salesmanager zat ik in het directieteam van America Today, WE fashion en CoolCat. Toen dat laatste bedrijf failliet ging kwam er een moment van reflectie: welke richting ga ik op? Min of meer door toeval kwam GreenWise  Holland twee jaar geleden op mijn pad.”

Servicegericht

Toeval of niet, Pauls ruime ervaring in retail komt in de EPA-wereld goed van pas. “Er is een grote overlap. In de retail ben je bijna vanzelfsprekend klant- en servicegericht, je bent gastheer of -vrouw in je winkel. Onze adviseurs ontmoeten de klanten thuis, in de persoonlijke levenssfeer. Ook zij moeten de mensen op hun gemak kunnen stellen, bijvoorbeeld in verband met corona. Daar trainen we ze ook in.” 

Eigen voetafdruk

Inmiddels is Paul vertrouwd geraakt met alle aspecten van energielabels en energiebesparing. Het maakte hem ook privé meer bewust van zijn eigen voetafdruk. “Daarom liggen er sinds kort twintig zonnepanelen op het dak van ons appartementengebouw. En pak ik vaker de elektrische fiets in plaats van de auto.” 

Een ding met kleurtjes

Het bewustzijn van energiebesparing groeit ook bij makelaars, ontwikkelaars, vastgoedbeheerders en -eigenaren, merkt Paul. Toch is het beeld van energielabels bij sommige partijen nog te beperkt. “Het wordt te vaak nog gezien als een overbodige extra kostenpost, een ding met kleurtjes en de letters G tot en met A dat je moet hebben.” Zelfs in de Tweede Kamer lag vorig jaar tijdens een debat de focus op de kosten van het energielabel, merkte hij vorig jaar tot zijn frustratie. “Het zou niet over de kosten moeten gaan, maar over wat het oplevert. Het label is in feite alleen maar een startpunt om winst te gaan maken op drie punten: comfort, energiebesparing en CO2-reductie.”