Borrelen voor een betere wereld

OUT OF THE BLOG
Duurzaamheid
Floris van Wijngaarden
Managing Director De Borrelbox
04 februari 2021

Studenten en bier, dat is een bekende combinatie. Maar studenten die met behulp van bier voedselverspilling willen tegengaan, dat is een minder gehoord verhaal. Toch is het precies dát waar Floris en Maarten hun geld mee verdienen. Borrelen als middel tegen foodwaste.

Hun bestaan in het studentenhuis leek even redelijk zinloos aan het begin van de coronacrisis. Online lessen moesten nog worden opgetuigd, internationale plannen vielen in duigen … Wat doe je dan? Floris van Wijngaarden en Maarten Baas besloten dat het weleens een goede tijd kon zijn om te starten met een eigen onderneming. Maar ja, in wat dan?

Food and beverage

Floris vertelt dat hij zijn liefde voor food and beverage al met de paplepel ingegoten heeft gekregen. Letterlijk, want de eerste tien jaar van zijn bestaan woonde hij boven het restaurant van zijn ouders. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij gekozen heeft voor de hogere hotelschool in Leeuwarden. Net zoals Maarten, zijn oude hockeymaatje uit Maarssen. Hij kwam Floris al snel achterna en nu wonen ze samen met nog een paar andere huisgenoten in een studentenhuis in Leeuwarden.

Borrelbrainstorm

En tijdens het brainstormen over mogelijke ondernemingen komt er van alles voorbij. Van bloembollenverkoop tot SRV-wagen. Verschillende concepten passeren de revue. Maar dan hoort Floris over dat kratje met eten dat bij zijn vader in het restaurant staat, vol met eten dat niet meer gebruikt kan worden. En vervolgens hoort hij over een online borrel waarvoor iedereen vooraf een gevulde box thuis geleverd krijgt … 
IMG_8985 (1)

Borrelbox

De optelsom wordt snel gemaakt en Floris en Maarten komen tot een win-win-winsituatie. “Een borrelbox, waarmee we de lokale ondernemers ondersteunen door producten met een beperkte houdbaarheidsdatum voor een goede prijs van ze over te nemen. En waarmee we food and beverage-waste voorkomen.” En dan die derde win omdat ze hun eigen sociale onderneming starten én er zelf ook nog iets van opsteken en aan overhouden.

Duurzame box

Goed voor mens en milieu staat te lezen op hun website. Waarbij goed voor mens slaat op het opkomen voor de ondernemer en het milieu slaat op het voorkomen van voedselverspilling. Maar ze trekken ‘m nog verder door. Zo gebruiken ze zo min mogelijk plastic en kiezen ze voor boxen van gerecycled karton. “We hebben nog niet bewust nagedacht over een duurzame koerier …” En terwijl Floris dat hardop uitspreekt, hoor je zijn hersens kraken over de mogelijkheden daarvoor.

Op avontuur

“Dit leer je niet op school”, zegt de ondernemende student. Aan het begin van zijn laatste studiejaar komt hij tot de ontdekking dat hij veel leert van zijn studie, maar dat ondernemen vooral praktijkonderwijs is. “Zoals omzetbelasting betalen, daar krijg je alleen maar mee te maken als je het avontuur aangaat.” Hoe ellendig het hele coronaverhaal ook is, het heeft wel gebracht dat de ondernemersgeest van beide heren is aangewakkerd.

Prototype borrelbox

In het allereerste begin kon de moed hen nog weleens in de schoenen zakken. Vol enthousiasme bellen ze noodlijdende ondernemers, maar eigenlijk zat nog niemand op hun lumineuze borrelidee te wachten. Totdat ze gewoon met een prototype borrelbox bij de ondernemers langsgingen. “Toen was het echt nog voor de ondernemers in Leeuwarden.” 

En ook de aanvragers wonen in eerste instantie in de buurt. “We hebben toen een soort van account gemaakt, waarop mensen zich konden aanmelden als ze een box wilden hebben en wij brachten die dan kosteloos bij die mensen thuis. Twee straten verderop of zo.”

Lokale box

Ze krijgen regionaal aandacht. Hun verhaal verschijnt in de Leeuwarder Courant en is op radio Friesland te horen. En met de eerste landelijke opdracht staan ze meteen voor een logistiek probleem. Hoe bezorg je 80 boxen verspreid door het hele land? Maar met zo’n probleem groeit de ambitie. Ze breiden hun werkveld uit en bezoeken mogelijk nieuwe en ook grotere partners in Utrecht en later in Brabant. “We willen graag lokale boxen.” Zover is het nog niet, maar ze zitten vol vuur en ideeën om hun onderneming uit te bouwen en te optimaliseren.

Restjes

De uitdaging zit ‘m wel in die restjes, want als de aanvraag binnenkomt, moet het aanbod nog gezocht. Maar daar zijn ze wel creatief in geworden. “We kregen een aanvraag binnen voor een alcoholvrije box. Wij hebben een samenwerking met een wijnhandelaar en hij heeft hele mooie ciders die allemaal 0% zijn en dan vragen we hem: Joh, heb jij wat over? En als hij niets overheeft, dan gaan we kijken of we wellicht bij de Zuivelhoeve biologische sappen kunnen halen. En op die manier proberen we overal producten vandaan te halen en in die boxen te stoppen.” Zelf hebben ze in ieder geval geen voorraad. “Wij gooien nooit iets weg”, zegt Floris stellig.

Kwaliteit

Na een aanvraag checken ze dus bij hun partners wat zij overhebben. En dat moet wel nog minimaal een maand goed zijn. Wil je drie weken na je bestelling een kaasplankje eten met oude kaas, dan moet dat niet onbedoeld schimmelkaas zijn geworden. “We gaan wel echt voor kwaliteit. Dat heb ik van huis uit ook geleerd. Kwaliteit is het allerbelangrijkste, want dan houd je je klanten.” Daarom proeven ze ook voor. Deze horecakenners weten namelijk precies wat een box nodig heeft.

Deeleconomie

Kijkend naar de toekomst geloven de heren dat de deeleconomie blijvend is. “Ergens in de stad pak je met behulp van een app een fiets, zes kilometer verderop parkeer je ‘m en dan kan weer iemand anders met zo’n app die fiets lenen. Of home-exchange, waarbij mensen hun huis uitwisselen als ze op vakantie willen.” Naast de deeleconomie is ook voedselverspilling iets blijvends. Want hoe spijtig ook, vraag en aanbod zullen nooit volledig op elkaar aansluiten

Marktplaats tegen foodwaste

“In Nederland verspilt alleen de horeca al tot 51.000 ton aan voedsel.” Dat zijn getallen die niet vrolijk stemmen. Floris: “Het lijkt ons mooi als we vraag en aanbod juist wel bij elkaar kunnen brengen.” En daar hebben ze ook wel ideeën bij. Ze denken aan een platform waarbij horeca Nederland samenkomt. “Heb jij als restaurantketen in Amsterdam te veel producten ingekocht, dan kun je de producten op het platform zetten en dan kunnen andere bedrijven het overnemen.” Een soort van Marktplaats tegen foodwaste dus. 


Denk je nu als duurzame ondernemer: zo’n borrelbox is ook iets voor mij! Check dan de site:
de-borrelbox.nl